Principy poskytování služby
Individuální přístup
- s každým klientem pracovníci pracují jako s jedinečnou, výjimečnou bytostí
- pracovníci berou klienta takového, jaký je, nesrovnávají, nepřirovnávají
- s každým klientem je sepsán individuální plán, podle kterého se s každým jednotlivým klientem pracuje
Partnerský vztah
= rovnocenný vztah
- vztah založený na vzájemném respektu, úctě a důvěře
- sociální pracovník se snaží nevstupovat do prostoru druhého, neponižovat ani nepovyšovat, chovat se férově.
- vztah založený na vzájemné spolupráci, kdy klient není podřízený, ale partner na stejné úrovni; klient není ten „nemocný“, ale ten „mocný“, který rozhoduje a spolupodílí se stejnou měrou na aktivitě či řešení svých potížích
Respekt
- pracovník přijímá druhého člověka takového, jaký je, nesoudí, poskytuje mu příležitost být přirozený, respektuje práva a názory, jeho jedinečnost
- respektuje nedostatky klienta
- respektuje každého bez ohledu na jeho pohlaví, rasu, vyznání
- respektuje klientovo soukromí (např. zbytečně nepokládáme osobní otázky, nevstupovat do osobní zóny)
- respektuje svobodu jako nejzákladnější hodnotu (klient se sám může rozhodnout, zda-li přijde do Fokusu, sám se může rozhodnout, jestli bude aktivní či pasivní). Klient musí dodržovat určitá pravidla, ale ty mu nebrání v jeho svobodném rozhodování.
Důvěra
= budování vztahu, ve kterém si klient i pracovník mohou vzájemně věřit
- pracovník by měl rozvíjet klientovo důvěru, bez ní není možná kvalitní spolupráce
- pracovník důvěřuje tomu, že klient se cítí, tak jak říká
- vzájemná důvěra jak ze strany pracovníka, tak ze strany klienta je podnět, na kterém mohou stále pracovat
- důvěra může obsahovat jistou míru nejistoty. Klientovi pracovník dává důvěru v jeho schopnosti a v to, co říká (i kdyby to byla lež, tak důvěřuje, že je důvod, proč to tak momentálně říká, či vidí).
- klient k pracovníkovi může mít důvěru omezenou, tj. důvěřovat mu jako odborníkovi, i když nemusí znát jeho charakterové vlastnosti.
Mlčenlivost
= základní předpoklad všech pracovníků
- všichni pracovníci organizace neposkytují žádné informace, které se dozvěděli při výkonu svého povolání
- každý pracovník při nástupu do zaměstnání podepisuje povinnou mlčenlivost. Praktikanti a stážisté podepisují při vstupu na praxi či stáž formulář (povinná mlčenlivost). Povinná mlčenlivost je ochranným prostředkem pro klienty a pro celou organizaci
- může nastat určitý rozpor, pokud pracovník zachovává mlčenlivost o skutečnosti, kterou mu klient svěřil v rámci individuálního rozhovoru, terapie atd. a přitom je důležitá pro další práci s ním a pro ostatní pracovníky.